Czy korzystać z AI w edukacji?
ChatGPT, jak każda inna innowacja, może budzić dziś sporo kontrowersji i obaw, że będzie wykorzystywany w sposób nie do końca korzystny społecznie. Jednak to od nas zależy (w przypadku oświaty – od szkół i nauczycieli), czy tego typu rozwiązania zostaną zastosowane w sposób pozytywny do nauczania i rozwijania kompetencji uczniów. Dla przykładu, kalkulator czy superkomputer służący do obliczeń matematycznych – można powiedzieć, że ich wprowadzenie zastąpiło myślenie i umiejętność samodzielnego wykonywania obliczeń, ale czy bez nich bylibyśmy w stanie dokonać tak szybko i tanio tylu różnych odkryć?
Co warto podkreślić – ChatGPT i tego typu narzędzia bazują na czymś, co zostało wcześniej stworzone przez człowieka, np. na tekstach i to, co zostaje wygenerowane, jest w pewien sposób ograniczone do materiałów wcześniej stworzonych przez człowieka. Niemniej ChatGPT jest narzędziem, które posiada niesamowitą zdolność porozumiewania się w języku kontekstowym, co oznacza, że aby uzyskać jakiś efekt, nie trzeba programować, pisać kodu czy dodawać skomplikowanego zapytania do bazy danych. Wystarczy zadać pytanie “zwykłym” językiem, aby uzyskać bardzo poprawne informacje, które pozwoliły np. zdać egzamin 8-klasisty czy maturę.
Są uczelnie i szkoły, zwłaszcza w krajach anglojęzycznych, w których wprowadzono oficjalne zakazy używania ChatGPT przez studentów i uczniów. Co więcej, zapisy takie znalazły się w oficjalnych dokumentach szkoły. Jednak jak powszechnie wiadomo, zabranianie czegoś może prowadzić często do zupełnie odwrotnej sytuacji, dlatego już dziś warto zastanowić się na tym, jak wykorzystać to narzędzie i jak włączyć je w proces nauczania, aby miało to pozytywny wpływ na edukację.
W VULCAN od 35 lat bazujemy na innowacjach technologicznych i ich wykorzystaniu w zarządzaniu placówkami oświatowymi i systemem oświatowym w Polsce. Wprowadziliśmy pierwsze programy komputerowe w 1988 roku, kiedy większość szkół jeszcze nie miała komputerów. Dlatego naturalnym jest to, że w sferze zainteresowań naszej firmy jest weryfikowanie i badanie nowych możliwości, które niesie technologia. Dobrym przykładem było wprowadzenie wirtualnej rzeczywistości do szkół jako wsparcia w procesie edukacji (mowa o Empiriuszach, czyli wirtualnych laboratoriach chemicznych). Od jakiegoś czasu przyglądamy się również sztucznej inteligencji i prowadzimy prace badawczo-rozwojowe w naszym laboratorium po to, żeby już wkrótce móc dostarczyć naszym klientom jeszcze bardziej użyteczne narzędzia, które pozwolą zwiększyć efektywność i zautomatyzować pracę.
Autor tekstu: Jan Koziarski, dyrektor pionu marketingu w VULCAN
Wypowiedź Jana Koziarskiego, dyrektora pionu marketingu w VULCAN została opublikowana 16.03.2023 r. w internetowym wydaniu Rzeczpospolitej
Kliknij na obrazek, aby go powiększyć