Jak zmienia się rynek szkoleń i jakie trendy będą dominować w 2023 r.?
Szkolenia online
Ludzie przekonali się do szkoleń on-line. Dziś każdy może wziąć udział w spotkaniu o interesującej go tematyce bez konieczności opuszczania domu czy stanowiska pracy i co istotne, ograniczając koszty związane z delegacją służbową. Oczywiście efektywność takich spotkań jest różna, ale tu dużo zależy od naszego podejścia i formy szkolenia.
W ostatnim czasie próbowaliśmy na nowo wdrożyć tradycyjną – stacjonarną formę szkoleń – która przed pandemią była jedną z głównych źródeł dochodu firm consultingowych. Jednak zaobserwowaliśmy, że sprawdzały się one tylko na początku, a zapotrzebowanie stopniowo zaczęło wygasać.
Szkolenia on-line to trend, który jest już z nami obecny i z pewnością będzie kontynuowany. Podobną sytuację obserwujemy w kontekście dużych kongresów i eventów, w których udział jest również formą pozyskiwania wiedzy. To, co zaskakuje, to feedback gości po tego typu wydarzeniach. Na pytanie, w jakiej formie preferowaliby spotkania w przyszłości, przyznają, że zdecydowanie forma on-line jest dla nich najkorzystniejsza. To pokazuje, że zaistniała bardzo duża zmiana w naszej świadomości i zachowaniach.
Kiedy i jak korzystać ze szkoleń
Szkolenia muszą być traktowane jako część ogólnego rozwoju kompetencji w firmie, a nie tylko dodatek. Najlepsze firmy rozwijają swoich ludzi nie tylko w momencie kryzysu. Dla pracodawców i pracowników coraz większe znaczenie ma patrzenie na rozwój kompetencji w sposób systemowy, zaplanowany z góry, systematyczny, cykliczny i powtarzalny. Taki, który daje człowiekowi poczucie konsekwentnego rozwoju, a samo szkolenie służy jemu samemu i firmie.
Kluczowe znaczenie szkoleń miękkich
Tradycyjnie wiedzę potrzebną do wykonywania pracy dzieli się na kompetencje twarde i miękkie. W 2022 r. umiejętności miękkie zostały docenione przez pracodawców – odzwierciedlają kluczowe znaczenie dla odniesienia sukcesu w nowoczesnym miejscu pracy. Wraz ze zmianami, jakie zaszły w ostatnich latach, komunikatywność, praca zespołowa, kreatywność, elastyczność i empatia nabierają jeszcze większego znaczenia, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych.
Nadążyć za technologią
Technologia rozwija się w tempie błyskawicznym, a my za nią podążamy – w różnym tempie i w różny sposób, w zależności od tego, kiedy się urodziliśmy i jakie mamy kompetencje. Myślę, że obecnie wchodzimy w proces uczenia się przez całe życie.
Rynek przyzwyczaił się do TIK-u (Technologia Informacyjna i Komunikacyjna) i siłą rzeczy potrafimy się tymi narzędziami posługiwać – w większym lub mniejszym zakresie. Widzimy też potrzebę, aby ciągle się rozwijać. Często reprezentanci pokolenia X pozyskują wiedzę od młodszych generacji, które sprawnie i szybko poruszają się w świecie nowych technologii. Rozwój kompetencji cyfrowych jest już trendem, który zyskuje na znaczeniu i na pewno będzie się rozwijać. W miarę jak świat pracy przechodzi cyfrową transformację, organizacje chcą szkolić swoich pracowników, aby sprostać dzisiejszym wymaganiom. Najbardziej interesujący jest fakt, że uczenie się nowych umiejętności nie tylko poprawia produktywność, ale także zwiększa poczucie własnej wartości, pewność siebie i ogólne zadowolenie.
Autor artykułu: Arleta Stefanicka, dyrektor działu usług w VULCAN
Artykuł został opublikowany w Gazecie Finansowej (23 grudnia 2022 – 12 stycznia 2023 r.)