Wirtualne laboratorium chemiczne

Czym jest wirtualne laboratorium chemiczne?
Wirtualne laboratorium Empiriusz posiada oparte na nowoczesnej technologii VR realistyczne, cyfrowe odwzorowanie laboratorium chemicznego. Zapewnia pełne wyposażenie w odczynniki, szkło laboratoryjne oraz niezbędny sprzęt, umożliwiając przeprowadzanie doświadczeń w bezpiecznych i zawsze gotowych do użycia warunkach.
![]() |
Korzyści z wykorzystania wirtualnego laboratorium chemicznego Empiriusz na lekcji |
Dla nauczyciela
- Zawsze ma do dyspozycji w pełni wyposażoną i bezpieczną pracownię chemiczną.
- Skutecznie realizuje wymagania podstawy programowej, rozwijając u uczniów umiejętności praktyczne.
- Oszczędza czas, eliminując konieczność przygotowywania tradycyjnych doświadczeń.

Dla ucznia
- Samodzielnie wykonuje eksperymenty zgodne z podstawą programową.
- Uczy się bezpiecznego korzystania ze sprzętu laboratoryjnego i odczynników.
- Ćwiczy formułowanie obserwacji i wyciąganie wniosków na podstawie własnych doświadczeń.

Listy doświadczeń dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Wirtualne laboratorium Empiriusz pozwala na przeprowadzenie zalecanych w podstawie programowej 26 doświadczeń do realizacji w klasach 7. i 8. oraz 56 doświadczeń do realizacji w szkole ponadpodstawowej.
-
Szkoła podstawowa - klasa 7
- Sporządzanie ciekłej mieszaniny jednorodnej oraz rozdzielanie jej na składniki - destylacja
- Badanie przewodnictwa elektrycznego metali
- Badanie sposobów ochrony produktów stalowych przed korozją
- Badanie składu powietrza
- Badanie właściwości tlenku węgla(IV)
- Otrzymywanie tlenu z manganianu(VII) potasu
- Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie
- Otrzymywanie tlenku węgla(IV)
- Reakcja cynku z kwasem chlorowodorowym (kwasem solnym)
- Potwierdzenie prawa zachowania masy
- Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji
- Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą
- Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą
- Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II) i wodorotlenku glinu z odpowiednich chlorków i wodorotlenku sodu
-
Szkoła podstawowa - klasa 8
- Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie
- Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego przez rozpuszczenie siarkowodoru w wodzie
- Otrzymywanie kwasu siarkowego(IV)
- Otrzymywanie kwasu fosforowego(V)
Otrzymywanie soli przez działanie kwasem na zasadę - Reakcje magnezu z kwasami
- Badanie właściwości etynu
- Reakcja kwasu etanowego z magnezem
- Reakcja kwasu etanowego z tlenkiem miedzi(II)
- Reakcja wyższych kwasów karboksylowych z wodą bromową lub roztworem manganianu(VII) potasu
- Wykrywanie białek
- Badanie właściwości białek
-
Szkoła ponadpodstawowa - chemia ogólna i nieorganiczna
Systematyka związków nieorganicznych
- Potwierdzenie prawa zachowania masy
- Badanie charakteru chemicznego wybranych wodorków ZR
- Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą
- Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą
- Działanie kwasu i zasady na wodorotlenku glinu ZR
- Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie
- Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego przez rozpuszczenie siarkowodoru w wodzie
- Otrzymywanie kwasu siarkowego(IV)
- Otrzymywanie kwasu fosforowego(V)
Elektrochemia. Roztwory. Reakcje w roztworach wodnych
- Reakcja miedzi z azotanem(V) srebra(I) ZR
- Porównanie aktywności chemicznej metali
- Badanie działania ogniwa Daniella
- Elektroliza kwasu chlorowodorowego
- Elektroliza wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(III) ZR
- Sporządzanie ciekłej mieszaniny jednorodnej oraz rozdzielanie jej na składniki
- Ekstrakcja jodu z wodnego roztworu jodu w jodku potasu
- Reakcja cynku z kwasem siarkowym(VI)
- Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji
- Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II) i wodorotlenku glinu z odpowiednich chlorków i wodorotlenku sodu ZR
Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych. Badanie właściwości amoniaku
- Badanie właściwości kwasu azotowego(V)
- Otrzymywanie tlenu z manganianu(VII) potasu
- Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie
- Porównanie aktywności chemicznej fluorowców
- Reakcja chloru z sodem
- Otrzymywanie wodorotlenku chromu(III) ZR
- Reakcja wodorotlenku chromu(III) z kwasem i zasadą ZR
- Reakcja dichromianu(VI) potasu z azotanem(III) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI) ZR
- Utlenianie jonów chromu(III) nadtlenkiem wodoru w środowisku wodorotlenku sodu ZR
- Reakcja manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowisku kwasowym, obojętnym i zasadowym ZR
* ZR - zakres rozszerzony
-
Szkoła ponadpodstawowa - chemia organiczna
Węglowodory. Alkohole. Fenole. Aldehydy i ketony
- Badanie właściwości etynu
- Badanie właściwości benzenu
- Badanie właściwości naftalenu ZR
- Badanie zachowania się alkoholi pierwszo-, drugo-, trzeciorzędowych wobeb utleniaczy
- Badanie zachowania się alkoholi wobec wodorotlenku miedzi(II)
- Reakcja fenolu z wodorotlenkiem sodu
- Reakcja fenolu z chlorkiem żelaza(III) ZR
- Otrzymywanie acetaldehydu (etanalu)
- Reakcja formaldehydu (metanalu) z wodorotlenkiem miedzi(II)
- Porównanie właściwości redukujących propan-2-onu i propanalu
Kwasy karboksylowe. Estry. Aminy i amidy
- Reakcja kwasu octowego z magnezem
- Otrzymywanie etanalu
- Reakcja kwasu octowego z tlenkiem miedzi(III)
- Reakcja kwasu mrówkowego z wodnym roztworem manganianu(VII) potasu i kwasem siarkowym(VI) ZR
- Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych
- Reakcja analiny z wodą bromową ZR
Aminokwasy. Białka. Sacharydy
- Badanie właściwości glicyny
- Reakcja ksantoproteinowa
- Badanie właściwości białek
- Reakcja biuretowa
- Porównanie właściwości glukozy i fruktozy
- Działanie wody bromowej w obecności wodorowęglanu sodu na glukozę i fruktozę
- Badanie właściwości skrobi
- Hydroliza kwasowa skrobi
* ZR - zakres rozszerzony
Dowiedz się, jak korzystać z urządzenia Empiriusz
